zaterdag 16 september 2017

United Kees of America part three

San Francisco, vrijdagavond 20.20 uur. Here Jezus, wat een rit. Ik gok dat ik vandaag de 400 mijl lachend heb aangetikt, na m'n vertrek uit San Simeon. Even kijken of ik alles nog weet. Het was een lange dag. 

Eerst een biertje, dat schrijft wel zo makkelijk. Ik ben ongeveer een uurtje geleden ingecheckt in het Town House Motel op Lombard Street, een kwartiertje lopen van de Fisherman's Warph. Het was even zoeken, naar slaapplek voor 3 nachten, maar uiteindelijk had ik beet. If you're going to San Francisco, be sure to book a place to sleep in advance zullen we maar zeggen. Als ik zometeen op 'Publiceren' heb gedrukt, spring ik onder de douche en ga een burger scoren. Die heb ik wel verdiend.

De dag begon om 9 uur, toen ik uitcheckte bij het motel in San Simeon. Getankt in Cambria en op naar de I-580, het Sons of Anarchy doel van vandaag. De route vanaf San Simeon, via een klein stukje Highway One en de 46 naar de I-5 was adembenemend. Heuveltje op, heuveltje af door een onwerkelijk fantastisch landschap. Het is een niet alledaagse toeristische route, maar wat geeft dat. 'Beautiful Day' van U2 klonk het 's morgens vroeg uit m'n speakers in de Dodge en dat was het. Plezierig rijden overigens ook, met leuke bochterige wegen. En ik kon het niet laten om zo af en toe te stoppen voor een paar mooie kiekjes. De weg ging verder richting de I-5, waar ik het plaatsje Kettleman City in m'n Tom Tom had gezet. De I-5 is een ietwat saaie weg qua op en neer en bochten, maar het uitzicht vergoedt alles. Dorre landschappen, met ineens een stukje groen. Alsof Bob Ross' nog onder ons is en het landschap van wat diversiteit voorziet. And then, we add a little vineyard over there. Je kan kilometers niets zien en ineens zie je een kanaal, een verlaten ranch of een zooitje koeien die nog dommer kunnen kijken dan in Nederland.
Het grappige aan Amerikaanse wegen is dat je heel lang niets hebt, niet ziet, maar dat er opeens een oase aan vreterijen opdoemt. Jack in the box, KFC, Subway, Taco Bell, die krengen zijn niet aan te slepen in de States. En dan allemaal op 1 plek. En tankstations, gift shops en liquir stores. Want ja, het is en blijft Amerika. 

Bij Kettelman City dook ik vervolgens de Interstate 580 op en niet zonder reden: de weg tussen Kettelman City en San Francisco speelde een belangrijke rol in Sons of Anarchy. Uiteraard met m'n SAMCRO shirt aan en de muziek op de juiste wijze gekozen legde ik feilloos de 130 kilometer tellende Interstate af, om uit te komen aan de noordzijde van San Francisco. M'n camera draaide overuren in de auto en ik zou zo bij Edwin Smulders kunnen gaan werken als paparazzo. 
Ik moet het zeggen, de I-580 viel een beetje tegen. Ik had een soort Highway One verwacht, met rotsen waar je herkenningspunten uit de serie uit kon halen. In ieder geval heel wat anders dan de drukke, 2 keer vierbaanssnelweg die het was. Maar goed, we zijn er geweest.

Onderweg naar SF kwam ik wat jongens tegen bij een tankstation die me de tip van de dag gaven: ga je naar San Francisco en je wilt een doodziek uitzicht op de stad: tik dan 'Hawk Hill' in op je GPS. Werkelijk waar een fenomenaal uitzicht op de stad, de brug, de hoge gebouwen en Alacatraz. Uiteraard kwam ik ook hier Nederlanders tegen, maar die waren zo vriendelijk om een foto van me te maken met genoemd uitzicht. Niet zulke stukken verdriet als gister dus.
Vervolgens ben ik over de Golden Gate naar China Beach gereden voor nog meer mooie plaatjes. Niet alleen van de brug trouwens, wat een fraaie huizen staan daar. Een beetje het Zonnedael van San Francisco. 
Toen was het 17:00 uur en wilde ik eigenlijk wel op zoek naar een slaapplek voor het weekend. Die zoektocht eindigde 3 uur later in het motel waarin ik nu verblijf met de airco op standje 14. Die 3 uur zoeken heeft er trouwens wel toe geleid dat ik de hele stad ben doorgereden. En wat is de Dodge goed. En wat is een automaat fijn. Sommige stukken gaan zo ontzettend stijl omhoog en naar beneden, dat het lijkt alsof je 10 meter later in een ravijn lazert. Waar LA redelijk vlak is, hebben ze San Francisco uit een berg gehakt zo lijkt het. Daar waar het kon (dwz: waar ik het veilig vond) zijn er uiteraard plaatjes geschoten vanuit de auto. Dit hebben wij niet in Nederland en misschien wel helemaal niet in Europa.

De Dodge heeft nu weekend, want ik blijf t weekend lekker hier. Alcatraz wordt 'm helaas vanwege de drukte niet, maar het alternatief is ook prima. Met de boot door de baai heen en dat is iets waar ik ontzettend naar uitkijk. En vanaf het motel vertrekt een 'hop on, hop off' bus, waar ik eigenlijk een tyfushekel aan heb, maar toch op de planning is gekomen. Ongetwijfeld wordt er hier en daar nog gestapt, wat zeker is dat er gigantisch gegeten gaat worden. 

En met dat laatste ga ik nu beginnen. Fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten